week 5

20 december 2018 - Gzira, Malta

een lekker kort verhaal.

ik ben 1 dag op stage geweest (maandag). dit komt omdat ik op de 1e dag op die afdelinig te horen kreeg dat mijn oma overleden was. dit zat er aan te komen maar het bleef een schok. ik heb wel de hele dag gewerkt op stage. ik heb 2 opname gesprekken gehad en verwerkt en heb hier veel van kunnen leren. 1 van de opnames is een albanese mevrouw. zij spreekt geen Engels of Maltees. haar dochter spreekt wel Engels en hiermee heb ik het opname gesprek gevoerd. dit was wel even wennen omdat je niet zeker weet of alles naar waarheid gezegd en vertaald wordt. de zorg gaan ze uitvoeren met behulp van pictogrammen.

de methodiek van de opnames is iets anders dan in Nederland. het zorgplan is hier een klein boekje waarin verschillende methodieken gebruikt worden om de zorg vast te stellen. dit wordt bij de opname ingevuld. ook hebben ze een aantal formulieren voor de medische voorgeschiedenis en (in het geval van dementie) die typering van de bewoner. hierdoor kan de zorg goed vastgesteld worden en weet je (in het geval van dementie) hoe iemand vroeger was en wat ze leuk vonden om te doen. bij de somatiek kan je dit gewoon vragen en krijg je een antwoord waarvan je weet dat het klopt.

ik ben dinsdag terug gevlogen naar Nederland en ik vertrek woensdag weer naar Malta. dit omdat maandag de uitvaart is en ik op dinsdag alleen vanuit Brussel kan vliegen maar ik kan daar niet komen qua vervoer.

ik moet de uren wel inhalen maar dit overleg ik op de 1e dag dat ik terug kom.

nu dus maar naar Nederland en van de kou gaan genieten hahaha.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Femke:
    20 december 2018
    Wat fijn dat je 2 opnames hebt kunnen doen, is er ook een methodiek waar ze gebruik van maken?

Hopelijk hebben jullie een mooie uitvaart gehad. Heb je nu ook vakantie? Fijne feestdagen