week 4

20 december 2018 - Naxxar, Malta

en we zijn weer terug op de PG afdeling. ik heb deze week veel theorie uit kunnen werken en op kunnen schrijven in mijn medisch zakboekje. hij begint al aardig dik te worden.

ik heb een collega uit kunnen leggen hoe wij in Nederland de zorg uitvoeren, ik heb hem kunnen leren hoe wij decubitus behandelen en hoe wij hiermee om gaan. hij vond het interessant om te horen hoe wij alles deden in Nederland. de decubitus zorg hier is anders dan in Nederland. hier wordt veel gewerkt met betadinegaas en dit zie bijna niet meer in Nederland. sommige weten ook niet dat eiwitten helpen bij de wondgenezing. ook gebruiken ze veel foam verband. degene met wie ik werkte wist alleen niet dat foam verband ook ontlasting opneemt dus je het niet overal kan gebruiken. dit vond ik raar omdat dit me best logisch leek om te weten.

ik vind dus niet dat de decubitus zorg hier achter loopt, want als de wondverpleegkundige komt, hoor ik wel bekende en nieuwe dingen. ik vind wel dat de zorg meer kennis mag hebben over de decubituszorg.

ook heb ik (per toeval) voor het eerst een overlijden mee gemaakt. een klasgenoot kwam met zijn nurse naar mijn afdeling om te vragen of ik meeging met het bloedprikkken aangezien ik dat graag een keer wilde zien en als het kon ook uitvoeren. toen het bloedprikken klaar was en we terug wilde gaan naar de afdelingen, kregen we een spoedgeval. ik werd weggestuurd om een zuurstofconcentrator te halen met alle benodigdheden en mijn klasgenoot werd weggestuurd om de bloeddrukmeter te halen. toen ik eenmaal bij het appartement aan kwam, zag ik dat ze bezig waren met een reanimatie. ik heb meteen de zuurstof aangesloten zodat degene die  gereanimeerd werd continun 2 liter zuurstof kreeg. uiteindelijk na een kwartier reannimeren in dhr. overleden. dit was dezelfde man die we gered hadden van het "stikken" in het kippenbotje. het kan soms raar lopen.

omdat ik dit nog nooit meegemaakt had, mocht ik meelopen met het hele proces en kreeg ik uitleg waarom sommige dingen op die manier gedaan werden. ik heb vandaag veel geleerd.

het was heftig om mee te maken maar ik heb  er veel van geleerd. ik heb er nog over kunnen napraten met de klasgenoot die eerbij was en mijn collega's. ik kon dus ook mijn verhaal en bevindingen kwijt.

vanaf maandag sta ik weer op een somatiek afdeling en ik ben benieuwd wat ik hier allemaal mag gaan doen.

maar nu eerst

weekend!

1. Femke:
    20 december 2018
    wat goed dat je kennis hebt kunnen overdragen. Je schrijft dat hij het interessant vond om te horen. Wat vind je van de decubitus zorg in Malta? Verschilt deze veel van Nederland?

Kan me voorstellen dat het een heftige situatie was.
    Hoe was het voor je om een reanimatie mee te maken? Bespreken jullie de casus ook nog na?