1e week

14 november 2018 - Malta, Malta

Hallo Lezers,

Ik typ dit verhaaltje op mijn 3e stage dag. Mij vallen hier heel veel dingen op. Beginnend bij te verschillende niveau's.

je hebt:

- nurses
- carers
- nurses assistent.

Als nurse hoef je geen mensen te wassen. Ze zeiden tegen mij dat wij hier te hoog voor opgeleid zijn. Als nurse ben je dus eigenlijk alleen maar bezig met verpleegtechnisch handelen.
De nurse-assistent hoeft ook geen mensen te wassen. zij mogen alleen geen medicijnen klaar zetten, wel geven. Ze mogen dus meer dan de carers en minder dan de nurses.
De carers zijn de mensen die de cliënten wassen, verschonen en al die dingen. Zij mogen geen medicijnen geven maar alleen verzorgen. Mij is uitgelegd dat als er iemand valt, de carers niks mogen doen. Zij moeten dan een van de nurses vragen om te komen en die moeten zeggen wat de carers moeten doen. ik schrok hier heel erg van.

op mijn 2e dag heb ik de stoute schoenen aangedaan en ben gaan helpen met het wassen. Hier keek iedereen raar van op dat ik als Nurse mensen ging wassen. Ik heb toen van dichtbij kunnen zien hoe ze de mensen hier verzorgen.

IK SCHROK HIERVAN!

mensen werden heen er weer gedraaid zonder iets te zeggen. mensen worden echt als product gezien. Ik had hier ook echt last van. Ik heb dit aangegeven bij de collega met wie ik mw. aan het wassen was en ze zei dat ze het altijd zo gedaan heeft. Ik had medelijden met het vrouwtje was er lag. Ze was aan het roepen van de pijn en het enige wat werd gedaan was zeggen dat ze niet moest schreeuwen. Ik wist het na het wassen zeker. HIER GAAN MIJN OUDERS NOOIT WONEN!

Ik heb gevraagd of ik de medicijnen kon geven hier. dit mocht zeiden ze. maar toen het erop aan kwam, mocht ik de medicijnen toch niet geven. ik dacht bij mezelf:

morgen beter!

vandaag (stagedag 3) mocht ik wel medicijnen geven, maar omdat er geen nurse op de afdeling is maar een nurse assistent mocht ik ze niet uitzetten. dit was van te voren al gedaan door de nurse. dit ga ik volgende week proberen te leren op een van de andere afdelingen.

Ik vind het wel fijn dat we elke week op een van de andere afdelingen staan. Ik sta deze week op een dementerenden afdeling. vanaf maandag sta ik op 2 verschillende somatische afdelingen. Hier denk ik beter te gaan zien wat het werk van een nurse inhoud aangezien daar meer te doen is voor een nurse. op de afdeling waar ik nu werk zit je als nurse groten deels achter een desk bij het zogenoemde Nurse Station. dit omdat de nurses op deze afdeling vaak alleen maar aan het monitoren zijn. Zo checken wij dagelijks alle controles (bloeddruk, saturatie, pols). op deze afdeling wordt het waarschijnlijk bijkomen van het harde werk op de andere 2 afdelingen hahaha.

morgen alweer laatste dagje van deze werkweek. vrijdag gaan we naar ons definitieve appartement verhuizen omdat deze pas morgen (donderdag) vrij komt. hier heb ik best wel zin in. hopelijk is het mooi.

ik schrijf volgende week weer eens stukje over de volgende afdeling (2nd floor) en mijn bevindingen van de nurses en de zorg daar.